Historien

Fodbold i Bjerringbro blev omkring 1914 organiseret i fodboldklubben Bjerringbro TRIO, der blev opløst sidst i 20'erne på grund af en mindre gæld til JBU. Efter nogle få år blev fodbolden dog igen organiseret i en klub, da Bjerringbro TRIO af 1931 blev stiftet. Efter et år blev klubbens navn ændret til Bjerringbro Sports Klub - populært kaldet BSK.

Ved den lejlighed arvede man fodboldbanen på Heden efter TRIO af 1931. Der blev også spillet bold hos en lokal vognmand, og en mark hos en gårdmand blev også benyttet. Det var dog ikke ideelle steder, så arbejdet gik i gang med at finde en fast idrætsplads - den plads, vi alle kender i dag.

Ved hjælp af byens borgere lykkedes det klubben at få indsamlet omkring 1.000 kr. af de 4.500 kr. som købesummen var for jorden på det tidspunkt. Herefter kunne det grove arbejde gå i gang, og adskillige frivillige og sportsfolk deltog i arbejdet med at planere banen med skovle og spader.

Det var et kæmpe arbejde, men i efteråret 1934 blev man færdig, og banen kunne herefter blive tilsået. Selve tromlingen af banerne foregik med en stor betontromle - trukket af fodboldklubbens unge, raske og stærke mænd.

BSK eksisterede indtil 2. februar 1959, hvorefter Bjerringbro Idrætsforening, i daglig tale BiF blev stiftet. BiF var en sammenslutning af Bjerringbro Sports Klub, Bjerringbro Badminton Klub og Sønderbro Idrætsforening.

I rigtig mange år drejede fodboldklubben sig kun om drenge- og herrefodbold, men i 1970 blev den første damekamp spillet på Bjerringbro stadion.

En af klubbens største navne er Andreas Rasmussen - eller Dres i daglig tale. Dres var blandt alle i Bjerringbro kendt for sit store engagement i BiF. Tilbage i 1959 var han med til at stifte klubben og blev på det tidspunkt valgt til formand - en post han bestred i adskillige år. En aften i fodboldklubben uden Dres var utænkelig.